Morální diskurz a genderové role
Kohlbergova spolupracovnice Carol Gilliganová zjistila, že vedle stupňovitého vývoje ke stále větší citlivosti a zralosti lze v morálním usuzování vypozorovat i kvalitativně odlišný způsob uvažování, který je pohlavně (genderově) podmíněný. Gilliganová rozlišuje mužský morální diskurz a ženský morální diskurz. Mužský morální diskurz vychází podle ní z imperativu spravedlivé distribuce práv a povinností. Ženský morální diskurz naproti tomu z imperativu neubližovat druhému. Zatímco mužský diskurz by bylo možno s jistou dávkou licence nazvat morálkou řádu, pro ženský diskurz by snad bylo nejpřiléhavější označení morálka péče.
Pochopit rozdílnost obou diskurzů není tak složité. Pokusím se to demonstrovat na příkladě. Proti volné rozlučitelnosti manželství lze argumentovat dvojím způsobem: Buď tak, že budeme hájit platnost objektivního morálního řádu, který říká, že se manželé nemohou rozejít, protože si dali slib věrnosti a "sliby se mají dodržovat". Nebo tak, že za základ vezmeme stanovisko člověka postiženého rozvodem a na otázku, proč se manželé nemohou rozejít, budeme odpovídat: "Protože by tím ublížili dětem, případně jeden druhému." Každý z těchto diskurzů představuje odlišný způsob uvažování a vychází z odlišné filozofie. První představuje typicky mužský způsob uvažování, druhý způsob typicky ženský. Z hlediska hlubinné psychologie lze říci, že první vychází z maskulinní složky psychiky (nazývané podle C. G. Junga "animus"), druhý ze složky femininní (nazývané "anima"). Nelze ovšem říci, že jeden z těchto diskurzů je správný a druhý špatný. Jsou prostě jiné, vzájemně obtížně převoditelné, ale oba principiálně správné.Uvedený příklad je banální. Nicméně poznání dvojího genderově podmíněného způsobu morálního usuzování má dalekosáhlé praktické důsledky tam, kde se vývody obou diskurzů rozcházejí. Dosud se většina moralistů a teologů domnívala, že vždycky existuje nějaké morální stanovisko, které převyšuje ostatní, i když třeba jen o kousíček, a toto stanovisko je třeba v konkrétní situaci volit. Zkoumání Carol Gilliganové však ukázala, že to neplatí vždy a všude. Lze si představit situace, v nichž nelze činit jednoznačná morální rozhodnutí, protože genderové diskurzy, které se k těmto situacím vztahují, hodnotí situaci různě.Podívejme se na ilustrující příklad morální přijatelnosti či nepřijatelnosti homosexuálních partnerství. Pro mužský typ uvažování je situace jasná: Homosexualita je zřejmou deviací, nemůže jít o variantu normy, protože norma je heterosexuální. Důvod? Kdyby všichni lidé byli homosexuální, lidstvo by vymřelo během jediné generace. Proto je homosexualita úchylka z přirozeného řádu věcí. A proto je třeba ji odmítnout jako "ne-řádnost", tedy ve svých projevech jako mravní zlo.